My Favorite Boy - Kapitel 8

- Justin -

.

Mamma knackade på min dörr och jag vände upp huvudet från min kudde och sa lugnt, ”Kom in...”

.

Hon öppnade och så fort hon såg att mina ögon blänkte skyndade hon sig fram och gav mig en kram.

.

”Älskling, vad har hänt?” frågade hon och tittade mig rakt in i ögonen. ”Är det Amy?” viskade hon. ”Jag orkar inte prata om det...” sa jag tyst och kramade henne igen. Hon nickade och besvarade kramen.

”Vad sägs om det här – Jag bjuder hit Jessica och Amy på middag? Låter det bra?” sa hon och log.

Jag pressade fram ett litet leende och nickade, ”Ja, det låter helt okej.”

.

- Amy  -

.

Jag satt på mitt rum och rullade tummarna. Det fanns verkligen inget att göra när man inte hade några vänner. Chaz och Ryan var ju några bekanta... Men jag hade ju inte deras nummer så jag kunde inte messa dem.

.

Telefonen ringde på nedervåningen. ”KAN DU TA DET?!” skrek mamma från duschen. ”Jadå!” ropade jag tillbaka och sprang till telefonen och svarade.

.

”Hos Jessica och Amy.” sa jag och bet mig i läppen.

”Hej Amy! Det är Pattie!”

”Hej!” sa jag och försökte låta vänlig.

”Jo, har du mamma hemma?”

”Jaaa, men hon är i duschen. Kan du ringa senare eller säga till mig?”

”Jag kan väl lika gärna säga till dig” sa hon. Hur kunde hon alltid vara så glad? Sjukt.

”Okej..?”

”Jag undrar om ni två vill komma och äta middag med oss ikväll?”

”Eh, jag ska bara höra med mamma. Vänta lite!”

.

Jag riktade bort telefonen och skrek till mamma, ”MAMMA!? PATTIE UNDRAR OM VI VILL KOMMA OCH ÄTA MIDDAG HOS DEM IKVÄLL?”

.

Hon slutade sitt sjungande i duschen och svarade, ”JA, OM DU TYCKER DET ÄR OKEJ BARA SÅ!”

.

Jag vände tillbaka telefonen och gick fram till fönstret i vardagsrummet.

.

”Vi kommer! Vilken tid?” frågade jag och kollade på Pattie som gick runt med telefonen tryckt mot örat i grannhuset.

”Klockan 18, va kul!”

”Kolla hit föresten!” sa jag och log stort.

Pattie vände sig mot fönstret och så fort hon såg mig började hon vinka. ”Nämen hej! Haha!”

”Hej hej!” sa jag och började skratta. ”Vi ses då!”

”Ja det gör vi! Hej då!”

.

Vi vinkade mot varandra en gång till och sen gick jag och ställde tillbaka telefonen. Jag kollade snabbt upp på klockan i köket, 16:07. Mindre än två timmar kvar.

.

Jag sprang upp för trappan och in på mitt rum och började leta kläder att ha på mig.

.

”Vilken tid?” frågade mamma som kommit ut ur badrummet.

”Klockan 18!” svarade jag samtidigt som jag prövade olika plagg.

.

Efter en timmes prövande blev det tillslut en stickad vit tröja och ett par jeans. Jag ville inte se för högtidlig ut... Jag la fram kläderna på sängen och gick sedan till badrummet och duschade.

.

När klockan var tio i sex stog jag framför min spegel, naturligt sminkad, håret i en fiskbensfläta och kläderna på. Yup, jag var klar!

.

Jag gick ner för trappan och tog på mig min kappa, mina skor och min röda halsduk. Mamma kom också ner efter ett tag, ”Wow, va fin du är mamma!” sa jag och log, och jag menade det verkligen! Hon såg jättefin ut! ”Tycker du det?” sa mamma och log hon med och drog lite i hennes blus. Jag nickade och vände mig mot spegeln och fixade det sista.

.

”Redo?” frågade mamma och jag nickade bestämt.

.

Vi öppnade dörren och genast burrade jag ner mitt ansikte i halsduken för att det var så kallt.

.

Prick klockan sex stog vi utanför deras dörr och jag tryckte nervöst på ringklockan vid dörren.

.

Jag hörde steg inifrån och strax därefter öppnade Pattie dörren och välkomnade oss. Vi tog av oss ytterkläderna och Pattie gick till köket. Mamma följde efter och jag stog ensam kvar.

.

Minuter gick och efter ett tag hörde jag steg på övervåningen, stegen började gå ner för trappan och jag var tvungen att kippa efter andan. Där stod han. Han tittade upp och för första gången möttes våra blickar. Tiden stod stilla.


Varsågoda! :D Är sjuk idag, så jag har tid att skriva lite mer på novellen! ;) waaah!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback